BrainPOP

הנושא‫:‬ יום כיפור- חינוך לשוני- א'-ו'

תחום הדעת‫:‬ חינוך לשוני

סרטונים‫:‬ יום כיפור

נושא השיעור יום כיפור - תשובה תפילה וצדקה.
רצף מתוך תוכנית הלימודים הישג נדרש 7: קריאת טקסטים מן המקורות היהודיים כחלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית היהודית, ותוך עמידה על ייחודם הלשוני.
שכבות גיל א'-ו'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, 50 דקות.
רציונל למורה הכרת שלושת המושגים סליחה, תשובה, תפילה וצדקה, וחיבור ביניהם לבין העולם של התלמידים.
מטרות תוכן • הכרת טקסט של פיוט מן התפילה של יום כיפור.
• הכרת המשפט "תשובה, תפילה, וצדקה מעבירין את רוע הגזרה", והבנת הקשר שלו אל חיי היומיום.
• דיון במושג סליחה.
מושגים יום כיפור, סליחה, תשובה, תפילה, צדקה, פיוט
מיומנויות ניתוח והסקת מסקנות, האזנה.
רצף השיעור 1. קריאת שיר על סליחה.
2. דיון קצר בנושא הסליחה.
3. הקרנת הסרטון.
4. הכרת המשפט: "תשובה תפילה ..."
5. כתיבת מכתב אישי לקריאה בסוף השנה.
6. הכרת טקסט פיוטי והסברתו.
7. איסוף צדקה.
חומרים נוספים ניירות לכתיבת מכתב, מעטפות, טקסט של אחד הפיוטים המצורפים,
קופסאות ליצירת קופות צדקה (קופסאות מזון לתינוקות וכדומה).
היענות לשונות אפשר להעביר את השיעור ברמות שונות בהתאם לתלמידים בכיתה.
תוצרי למידה מכתב אישי לקריאה בסוף השנה, ציור או סיפור על טקסט פיוטי,
מבצע איסוף צדקה למטרה חשובה.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נפתח את השיעור בשיר לדוגמה: השיר "הילד הרע" מאת לאה גולדברג, או "העיקר לא לבקש סליחה" מאת יהודה אטלס. בכיתות הגבוהות יותר: "סליחה" של מתי כספי, או "בחור קנאי" של ג'ון לנון. נשאל את התלמידים מתי בפעם האחרונה הם ביקשו סליחה או התבקשו לסלוח. ניתן לתלמידים הזדמנות לשתף בחוויות אישיות. מדוע לדעתם קשה כל כך לסלוח ולבקש סליחה. נשאל את התלמידים מה הקשר בין יום כיפור לבין סליחה, נבקש מהתלמידים לחפש את התשובה בסרטון. 10 דק'
גוף השיעור נקרין את הסרטון יום כיפור.
נכתוב את המשפט, "תשובה, תפילה, וצדקה, מעבירין את רוע הגזרה". נסביר לתלמידים שמשפט זה לקוח ממדרשי חז"ל, והוא מסביר את שלושת המעשים העיקריים שיש לעשות ביום כיפור.
תשובה: להחליט לנטוש מעשה או מנהג לא טוב שיש לנו, בכוונה מלאה. נבקש מכל תלמיד לכתוב כיצד הוא רוצה להשתפר בשנה הזאת. ניתן לכל תלמיד מעטפה להכניס אליה את המכתב, נסגור את המעטפות, ונכתוב עליהן שם. את המעטפות נשמור עד סוף השנה, ובסוף נחלק לכל תלמיד מעטפה כדי שיפתח ויקרא אם עמד במשימה שהציב לעצמו.
תפילה: ביום כיפור בתי הכנסת בכל העולם מלאים. גם יהודים שאינם מאמינים ולא באים כל השנה, באים ביום כיפור לשמוע את התפילה המיוחדת. נציג שתי דוגמאות לפיוטים המפורסמים ביותר של יום כיפור.
בכיתות הנמוכות נחלק את הטקסט של הפיוט "אדון הסליחות" שמושר בבתי כנסת של עדות המזרח ביום כיפור. נשמיע מתוך האינטרנט את הפיוט "אדון הסליחות" נסב את תשומת ליבם לכך שהוא מסודר לפי הא'-ב'. נבקש מהתלמידים לנסות להסביר את אחת השורות. נפתח את פירוש המילים באתר "הזמנה לפיוט". נבקש מכל תלמיד לבחור שורה שמצאה חן בעיניו ולנסות לצייר אותה או לכתוב עליה סיפור.

בכיתות הגבוהות יותר: נחלק את הטקסט של התפילה "ונתנה תוקף" (מצורף). נספר לתלמידים שזו תפילה שנאמרת ביום כיפור בבתי כנסת אשכנזיים. נשמיע את הפיוט עם הלחן של יאיר רוזנבלום, ונבקש מהתלמידים לסמן בטקסט שלהם, תוך כדי צפייה, את המשפטים העיקריים בפיוט. את המשפטים המודגשים בלחן ובקליפ ("ותשובה, ותפילה, וצדקה מעבירין את רוע הגזרה" ועוד) נסביר בהמשך. אפשר למצוא באתר "הזמנה לפיוט" את פירוש מילות הפיוט.
30 דק'
סיכום סכם שתפילות יום כיפור הן המרגשות והמיוחדות ביותר בשנה, ונאמרים בהן פיוטים בני מאות שנים.
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות צדקה: נבקש מכל קבוצת תלמידים לחשוב על ארגון או על מטרה שלה הם היו רוצים לתרום צדקה, רצוי ביישוב שבו הם גרים. כל קבוצה תיקח קופסה, ותיצור ממנה קופת צדקה מקושטת, שעליה הסבר לאן מיועד הכסף, את הקופות אפשר להניח בקיוסק או במכולת הקרובה לבית הספר, ליד מכונת השתייה או בכיתה. כל קבוצה אוספת כסף לצדקה במשך חודש, ובסיומו נותנת את הקופה למורה שתדאג להעביר את הכסף למטרה שבחרו התלמידים או לנזקקים ביישוב.

אפשרות נוספת: מארגנים התרמה של משחקים ובגדים ישנים מכל בית הספר. מכינים פרסום וארגזים, ובסוף תורמים לאחת העמותות (כמו "לתת"), שאוספת ומעבירה לנזקקים.
10 דק'
העשרה אפשר להשמיע פיוטים מוכרים נוספים מתפילת יום כיפור, כמו "מראה כהן", "כחומר ביד היוצר", "פתח לנו שער" וכו'.
סיכום ורפלקציה נשאל את התלמידים אילו פרטים חדשים למדו על יום כיפור.
שיעורי בית לענות על בחן את עצמך של הסרטון, לכתוב מכתב סליחה למישהו שפגענו בו השנה.

משאבים נוספים
אדון הסליחות Download
ונתנה תוקף Download