BrainPOP

הנושא: התחממות כדור הארץ - ו'

תחום הדעת: מדעים

סרטונים: שינויי אקלים בכדור הארץ

נושא השיעור התחממות כדור הארץ.
רצף מתוך תוכנית הלימודים נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות.
נושא משנה: מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה.
רעיונות והדגשים: מעורבותו של האדם בסביבה משפיעה על המערכת האקולוגית.
ציוני דרך בכיתה ו': דרכים לשמירה על מגוון יצורים ועל סביבתם.
פיתוח בר קיימא: פיתוח המתחשב בצורכי היצורים, בסביבתם ובצורכי האדם בדור הנוכחי ובדורות הבאים.
חינוך לקבלת אחריות אישית לשמירה על צמחים ועל בעלי חיים.
חקיקה לאיסור קטיפת צמחים והגבלה של ציד ודיג.
מניעת זיהום הסביבה (התנהגות, חוקים).
שכבות גיל ו'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, כ-50 דקות.
רציונל למורה שיעור זה עוסק בהתחממות כדור הארץ. הגורם העיקרי לשינויים החלים באקלים כדור הארץ, ובעיקר לעלייה בטמפרטורות, הוא העלייה המתמדת בריכוזי הפחמן הדו חמצני באטמוספרה מסוף המאה הקודמת.
לפי התאוריה המקובלת על רוב החוקרים, יש חשש שעקב העלייה בריכוזי הפחמן הדו חמצני (ובגזי חממה נוספים), באטמוספרה חלה עלייה איטית אך מתמדת בטמפרטורות.
מטרות תוכן 1. ללמוד על האטמוספרה ומאפייניה.
2. להבין את המושג: "התחממות כדור הארץ", והנזקים שהוא גורם.
3. לחבר בין התנהגות האדם לבין "התחממות כדור הארץ".
4. להכיר דרכים לצמצום התחממות כדור הארץ.
מושגים התחממות כדור הארץ, אפקט החממה, גזי חממה, הפשרת קרחונים, שרפת יערות, דלק מאובנים, כריתת יערות.
מיומנויות חשיבה: השוואה, פתרון בעיות, העלאת אפשרויות, טיעון, מיון, ניתוח והסקת מסקנות.
אוריינות: ייצוג מידע, עיבוד מידע, ניתוח נתונים, הצלבת נתונים, הצגת ממצאים.
רצף השיעור 1. דיון כיתתי בנושא התחממות כדור הארץ.
2. צפייה בסרטון "התחממות כדור הארץ".
3. דף עבודה: התחממות כדור הארץ.
4. דיון כיתתי: דרכים לצמצום פליטת גזי חממה.
5. מענה על "בחן את עצמך".
חומרים נוספים דף עבודה.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נספר לתלמידים על הוריקן סנדי (מומלץ למצוא תמונות וסרטונים של הסופה, ולהקרין בכיתה):
הוריקן סנדי היה סופת הוריקן גדולה אשר התפתחה בים הקריבי, ופגעה בחופים של ג'מייקה, קובה, איי בהאמה והאיטי, בחוף המזרחי של ארצות הברית ובחופי מזרח קנדה‏.

הסופה החלה כשקע טרופי באזור מערב הים הקריבי ב-22 באוקטובר 2012, וכעבור שש שעות התפתחה לסופה טרופית. בהמשך היא התגברה, ועוררה חשש מפני הצפות נרחבות בניו יורק ובכל אזור החוף המזרחי של ארצות הברית‏. ב-24 באוקטובר, באזור חופי קובה, היא התגברה לסופת הוריקן בדרגה שתיים בסולם סאפיר סימפסון‏. הסופה פגעה גם בחופי ג'מייקה. הסופה הביאה למותם של 253 בני אדם: 104 בהאיטי, 131 בארצות הברית, 11 בקובה, שניים ברפובליקה הדומיניקנית, שניים באיי בהאמה, אדם אחד בג'מייקה ושניים בקנדה. נוסף על כך היו 15 נעדרים בהאיטי וכ-30,000 איש שנאלצו לעזוב את ביתם.

מה גרם סופה זו? האם יש קשר בין הסופה לבין התחממות כדור הארץ?
10 דק'
גוף השיעור נקרין את הסרטון התחממות כדור הארץ. נדון עם התלמידים בגורמים להתחממות כדור הארץ.
נחלק לתלמידים דף עבודה בנושא התחממות כדור הארץ, ונבקש מהם לענות על השאלות.
נסכם את הנושא: אפקט החממה הוא אחד הדברים המדאיגים ביותר שמתרחשים בעולם. מדובר בחימום יתר של כדור הארץ. יש כל מיני סיבות המוצעות לתופעה הזו.

הסבר אחד פופולרי מאוד, אם כי הנכונות שלו עדיין מוטלת בספק, היא שהתחממות מתרחשת עכב פליטה של גז פחמן דו חמצני לאוויר. בעידן האחרון החלו בני האדם להשתמש בדלקים לתעשייה, לחימום, לכלי רכב, למטוסים ועוד. הגז מהדלקים משתחרר לאוויר ללא פיקוח, והריכוז שלו באטמוספרה עולה. מצב זה מביא לכך שהאור המגיע מן השמש פוגע בכדור הארץ, וקורן פחות החוצה, כי הפחמן דו חמצני הוא כמו שמיכה שמונעת ממנו מלברוח. הדבר דומה למה שקורה בחממה חקלאית, ועל כן השם אפקט החממה! האור חודר פנימה, גורם חום, החום מצטבר בפנים, והטמפרטורה עולה.

תהיה הסיבה ל"אפקט החממה" אשר תהיה, התוצאה זהה: האקלים על פני כדור הארץ הולך ומתחמם באופן עקבי. חימום זה מוביל לשינויים אקולוגיים, הגורמים נזק לצומח ולבעלי החיים, והוא אחראי ליותר אסונות טבע שפוקדים את כדור הארץ כגון: סופות, בצורות, המסת קרחונים וכדומה.

נשאל את התלמידים איזו פעולה הם יכולים לבצע כדי לצמצם את התחממות כדור הארץ.
תשובות אפשריות: שתילת עצים, רכיבה על אופניים, צמצום השימוש בחשמל, נסיעה ברכב מלא נוסעים ועוד.
30 דק'
סיכום נענה על שאלות בחן את עצמך. 10 דק'
המשגה דיון כיתתי, צפייה בסרטון.
יישום דף עבודה, בחן את עצמך, שיעורי בית.
העשרה אחת ההשפעות של התחממות כדור הארץ היא המדבור, כלומר תופעת התפשטות המדבריות, שבה אזורים נוספים בשולי המדבריות הקיימים הופכים צחיחים גם כן. תופעה זו מטילה איום רציני על קיומם של בעלי חיים, יצורים שונים, וצמחייה התלויים מאוד במים ובכמות משקעים למחייתם.
נוסף על כך, כריתת עצים, ניצול שטחי מרעה עד תום, ואפקט החממה שגורם התייבשות שטחים, מביאים לכך שנותרים פחות אזורים פוריים לחקלאות ולרעייה, לכן המקורות למזון ולמחייה של האדם מצטמצמים.
סיכום ורפלקציה האם לדעתכם ביצוע פעולות "קטנות" על ידי תלמידים יכולה לעצור את התחממות כדור הארץ? נמקו.
שיעורי בית בחרו בדרך אחת לצמצם את התחממות כדור הארץ.
בצעו את הפעולה שבחרתם במשך מספר ימים. כתבו יומן המתאר את הפעולות שביצעתם ואת הקשיים שבהם נתקלתם.
הציגו את היומן בפני הכיתה בשיעור הבא.

משאבים נוספים
דף עבודה Download