BrainPOP

הנושא: מאובנים - ג'-ד'

תחום הדעת: מדעים

סרטונים: זיהוי מאובנים, מאובנים

נושא השיעור מאובנים
רצף מתוך תוכנית הלימודים נושא מרכזי: עולם היצורים החיים.
נושאי משנה: מגוון המינים בטבע.
רעיונות והדגשים: עולם היצורים החיים.
ציוני דרך: בעלי חיים - מיון לקבוצות.
שכבות גיל ג'- ד'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, כ-50 דקות.
רציונל למורה נושא המאובנים קשור מאוד למגוון המינים. כאשר אנו מדברים על מינים נכחדים, הדרך שלנו לדעת מי חי ומתי, היא בעזרת המאובנים.

המאובנים גם עוזרים לנו לתעד תקופות ולשחזר את התנאים ששררו באותה תקופה, וכך אנו לומדים על העבר.

מומלץ ללמד נושא זה אחרי נושא הדינוזאורים.
מטרות תוכן 1. היכרות עם המושג מאובנים.
2. השוואה בין שיטות שונות להיווצרות מאובנים.
3. למידת שיטות חקר באמצעות מאובנים.
מושגים מאובנים, מאובן דפוס, מאובן גלעין, מאובן החלפה, מאובן מנחה.
מיומנויות חשיבה: השוואה, פתרון בעיות, העלאת אפשרויות, טיעון, מיון, ניתוח והסקת מסקנות.
אוריינות: ייצוג מידע, עיבוד מידע, ניתוח נתונים, הצלבת נתונים, הצגת ממצאים.
רצף השיעור 1. דיון בנושא דינוזאורים.
2. צפייה בסרטון "מאובנים".
3. דף עבודה בנושא מאובנים.
4. מענה על שאלות "בחן את עצמך".

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נתחיל את השיעור במידע על דינוזאורים: הדינוזאורים חיו לפני מאות מיליוני שנים, ונכחדו לפני בערך 65 מיליון שנה.
הסיבה להכחדתם עדיין אינה ברורה לגמרי.
המדענים אומרים שייתכן שיש קשר לפגיעה של מטאור בכדור הארץ. הפגיעה לפני 65 מיליון שנה הוציאה את כדור הארץ כולו מאיזון, והביאה להיכחדותם של הדינוזאורים, עם מינים רבים אחרים של בעלי חיים שחיו כאן באותה תקופה.
כיצד לדעתכם החוקרים יודעים על תקופת הדינוזאורים, אם לא חיו באותה תקופה?
10 דק'
גוף השיעור נצפה בסרטון מאובנים.
נדון בדרכים להיווצרות מאובנים. נחלק לתלמידים את דף העבודה.
נבקש מהתלמידים לענות על השאלות.
כיצד מזהים תקופה של סלעים על פי המאובנים ? נצפה בסרטון
זיהוי מאובנים.
נכין עם התלמידים מאובנים מגבס. ממלאים מגש חד פעמי
או מכסה קופסת נעליים בחול ים לח. מטביעים את צורת התבנית הרצויה: כף יד, קונכיות, צדפות, בעלי חיים מפלסטיק (משחק).
מוצאים את הגוף המוטבע. מכינים את הגבס, ויוצקים במקום שבו היה "היצור החי". ממתינים עד שהגבס יתקשה.
שאלות בסיום הפעילות:
1. במה דומה תהליך זה לתהליך של יצירת מאובנים בטבע?
2. מה אפשר ללמוד מה"מאובן" שיצרנו ?

נחזור לשאלה מתחילת השיעור: כיצד אפשר ללמוד ולדעת על דינוזאורים?
מאובנים הם העדות היחידה שנותרה מבעלי חיים ומצמחים שנכחדו לפני מיליוני שנים. מאובן הוא למעשה חותמת אשר שרידיו של יצור חי הותירו בסלע. אפשר ללמוד רבות ממאובנים. למשל, אילו בעלי חיים וצמחים חיו בתקופות שונות, מה היה מיקומם בסולם האבולוציוני, מה היה מבנה הפיזיולוגי של גופם ועוד.
30 דק'
סיכום נענה על שאלות בחן את עצמך של הסרטון. 10 דק'
המשגה צפייה בסרטון, דף עבודה.
יישום פעילות יצירה, בחן את עצמך.
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות עבודה פרטנית: דף עבודה.
עבודה קבוצתית: יצירת מאובנים.
העשרה האמוניטים:
בעל חיים ממשפחת הראש-רגליים (כמו תמנון: רק ראש ורגליים) של מערכת הרכיכות, שנכחד לפני 65 מיליון שנים. הרכיכה עטופה בקונכייה. חלקה הפנימי של הקונכייה מחולק לתאים. בעל החיים עצמו חי בחלק הרחב שקרוב לתא האחרון. כדי לייצב את מיקומה בחלק הזה, הרכיכה מפרישה מחיצה, שמנתקת את החלק הלא שמיש. תוך כדי גדילה היא מפרישה מספר רב של מחיצות, ברווחים הולכים וגדלים, היוצרות מעין חדרונים.
בכל מחיצה יש נקב עם צינור שעובר מגוף הרכיכה. הצינור מאפשר חילוף של גזים ונוזלים בין חללי החדרונים. החדרת נוזל מעלה את המשקל ומביאה לשקיעתו של האמוניט, והוצאת נוזל גורמת ציפה - כמו מנגנון של צוללת. זהו מאובן המאפיין את שכבת הטורון בנגב, לפני 90 מיליון שנים.
סיכום ורפלקציה בשיעור היום למדתם בעזרת עריכת ניסוי. מה החשיבות של פעילות זו בהבנת נושא המאובנים?

משאבים נוספים
דף עבודה Download

הנושא: מאובנים - ז'

תחום הדעת: מדעים

סרטונים: מאובנים, זיהוי מאובנים

נושא השיעור מאובנים.
רצף מתוך תוכנית הלימודים נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות.
נושא משנה: המגוון הביולוגי.
רעיונות והדגשים: מגוון היצורים בטבע משקף את השוני בצורה, במבנה ובאורח חיים.
ציוני הדרך בכיתה ז': מאפייני מחלקות מקבוצת בעלי החוליות: דגים, -דו חיים, זוחלים, עופות, יונקים.
שכבות גיל ז'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, כ-50 דק'
רציונל למורה מאובנים הם העדות היחידה שנותרה מבעלי חיים ומצמחים שנכחדו לפני מיליוני שנים. מאובן הוא למעשה חותמת אשר שרידיו של יצור חי הותירו בסלע. אפשר ללמוד רבות ממאובנים. למשל, אילו בעלי חיים וצמחים חיו בתקופות שונות, מה היה מיקומם בסולם האבולוציוני, מה היה המבנה הפיזיולוגי של גופם ועוד.
מטרות תוכן 1. היכרות עם המושג מאובנים.
2. השוואה בין שיטות שונות להיווצרות מאובנים.
3. הדמיית חקר מאובנים.
מושגים מאובנים, מאובן דפוס, מאובן גלעין, מאובן החלפה, מאובן מנחה.
מיומנויות חשיבה: השוואה, פתרון בעיות, העלאת אפשרויות, טיעון, מיון, ניתוח והסקת מסקנות.
אוריינות: ייצוג מידע, עיבוד מידע, ניתוח נתונים, הצלבת נתונים, הצגת ממצאים.
מחשבים: חיפוש מידע.
רצף השיעור 1. דיון בנושא דינוזאורים.
2. צפייה בסרטון "מאובנים".
3. חקר מאובנים.
4. מענה על "בחן את עצמך".

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נציג בפני התלמידים את השקף המצורף. נשאל את התלמידים כיצד לדעתם נוצרו המאובנים, ומה אפשר ללמוד ממאובנים אלו. 10 דק'
גוף השיעור נצפה בסרטון מאובנים.
נסכם: המאובן יכול להיווצר בשתי דרכים:
1. אורגניזם ששקע בקרקעית הים, ונקבר במשך זמן רב בתוך סלע שנוצר שם (לדוגמה אבן גיר). הרקמות האורגניות שלו מתמוססות, אך שלדו שבנוי מחומר שלא מתמוסס משמר את דפוסו המקורי.
2. אורגניזם שנכנס לתוך שרף עצים בעודו צמיגי, השרף התקשה סביבו, הפך לענבר, ומנע כניסה של חמצן וחיידקים, וכך שימר אותו.
כיצד מזהים תקופה של סלעים על פי המאובנים? נצפה בסרטון זיהוי מאובנים.
מה אפשר ללמוד ממאובנים?
תשובה: אילו בעלי חיים וצמחים חיו בתקופות שונות, מה היה מיקומם בסולם האבולוציוני, מה היה המבנה הפיזיולוגי של גופם ועוד.
נחלק לתלמידים דף עבודה בנושא מאובנים.
בסיום העבודה נחלק את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תקבל תמונה אחת מהתמונות שבשקף.
על התלמידים לחפש מידע באינטרנט ולענות על השאלות הבאות:
1. מהו המאובן שבתמונה?
2. כיצד הוא נוצר?
3. מה אפשר ללמוד על היצור החי ממאובן זה?
4. חפשו תמונה נוספת של מאובן מאותו סוג.
בסיום העבודה יציגו התלמידים את התשובות בפני כל הכיתה.

רמזים לתמונות:
1. מאובן עלה: במשקעים אגמיים כמו אגם או ביצה אפשר למצוא דפוס של עלה שנלכד בין השכבות.
2. אַמּוֹנִיטִים הם חסרי חוליות ימיים ממחלקת הסילוניות, שחיו בכל רחבי העולם בתקופות הטריאס.
3. חרק כלוא בתוף שרף עצים, הופך למאובן באבן המכונה ענבר.
4. מאובן של דינוזאור.
5. מאובן עץ מאריזונה אשר גילו תוארך ב-230 מיליון שנה - תור הטריאס.
נבקש מנציג של כל קבוצה להציג את תשובות הקבוצה.
30 דק'
סיכום נענה על שאלות בחן את עצמך. 10 דק'
המשגה צפייה בסרטון, דף עבודה.
יישום חקר וחיפוש מידע, בחן את עצמך.
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות עבודה פרטנית: דף עבודה.
עבודה בקבוצות: חקר מאובנים.
העשרה לפני 46 מיליוני שנים, בתקופת האיאוקן, טבעה למוות יתושה באגם קדום באזור צפון־מערב מונטנה של ימינו. היתושה מילאה את בטנה בדמו של קורבנה האחרון, ואז אתרע מזלה: עוד לפני שהספיקה לעכל את הארוחה היא נסחפה ברוח אל פני האגם, שקעה בקרקעית, נקברה מתחת למשקעים שהגנו על שרידיה מפני ריקבון, ושם התאבנה.
התאבנות היא מאורע נדיר, שיכול להתרחש רק בתנאים מיוחדים. לכן רוב היצורים שמתים אינם מתאבנים. נוסף על כך, כל מי שהצליח לנקום את נקמתו ביתושה מלאת דם, יודע כי יתושות אלו פגיעות ובטנן התפוחה "מתפוצצת" בקלות עם כל פגיעה. למרות זאת, היתושה הקדומה לא רק התאבנה, אלא גם בטנה מלאת הדם נותרה שלמה - צירוף אירועים נדיר ביותר. זהו המאובן היחיד שנמצא עד כה של יתושה וארוחתה.
סיכום ורפלקציה בשיעור היום למדתם מתוך התנסות. מה החשיבות של פעילות זו בהבנת נושא המאובנים?

משאבים נוספים
דף עבודה Download
שקף Download