BrainPOP

הנושא: תוכנית החלל אפולו - ה'-ו'

תחום הדעת: טכנולוגיה

סרטונים: תוכנית החלל אפולו, טיסה לחלל

נושא השיעור טיסה לחלל ונחיתה על הירח.
רצף מתוך תוכנית הלימודים מדעי כדור הארץ והיקום - מערכת השמש והיקום: אמצעים המשמשים לחקר החלל. מבנה מערכת השמש ומקומה ביקום.
מדעי כדור הארץ והיקום - מערכת השמש והיקום:
עולם מעשה ידי אדם: טכנולוגיה, סביבה (תעשייה) וחברה: השפעת המדע והטכנולוגיה על החברה, וציוני דרך של התפתחות טכנולוגית במהלך ההיסטוריה והשפעתה על החברה ועל התרבות.
שכבות גיל ה'-ו'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, כ-50 דקות.
רציונל למורה השיעור היום עוסק בטיסות לחלל ובתוכנית אפולו.
באמצעות הנושא המרתק את התלמידים, נוכל לעסוק בסוגיות מדעיות העומדות על סדר היום: פיתוח לצרכים צבאיים ולצורכי שלום, תכונות חומרים ושימושם.
מטרות תוכן • הכרת תוכנית החלל ומטרותיה.
• הכרת פרויקט אפולו והישגיו המדעיים.
• הבנת הקשר בין פיתוח חומרים בחקר החלל, לבין שימוש בחומרים לצורכי שלום.
מושגים חלל, טיסות לחלל, אפולו 11, תכונות חומרים, טכנולוגיית חלל.
מיומנויות חשיבה: פתרון בעיות, העלאת אפשרויות.
אוריינות: ייצוג מידע, עיבוד מידע.
רצף השיעור 1. דמיון מודרך, שאלות צפייה וצפייה בסרטון טיסה לחלל.
2. היכרות עם תוכנית החלל אפולו. צפייה בסרטון תוכנית החלל אפולו.
3. דף עבודה: טכנולוגיית החלל לשירות ספורטאים נכים.
4. סיכום: משחק טריוויה בחן את עצמך.
חומרים נוספים דף עבודה.
תוצרי למידה דף עבודה.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נשאל את התלמידים:
דמיינו עולם שבו הטיול השנתי יהיה טיסה סביב כדור הארץ. הייתכן? האם זה אפשרי? מה לדעתכם יהיו האתגרים כדי להגיע למצב זה?
נקרין את הסרטון טיסה לחלל.
נבקש מהתלמידים לתאר את האתגרים המדעיים המתוארים בסרטון בעת טיסה לחלל: התגברות על כוח המשיכה, שימוש בכמות אנרגיה גדולה מאוד, משקל רב של דלק.
10 דק'
גוף השיעור תוכנית חלל שאפתנית של ארצות הברית שהוצאה לפועל על ידי נאס"א במהלך שנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20, ובמהלכה הונחת האדם הראשון על הירח.
נכיר את תוכנית החלל אפולו בצפייה בסרטון תכנית החלל אפולו.
שאלות לצפייה: מה היו מטרות התוכנית?
מדעו יצאה התוכנית לפועל?
מהו המרוץ לחלל?
מהי התרומה של תוכנית החלל אפולו לאנושות?
נבדוק את התשובות עם התלמידים.
לאחר מלחמת העולם השנייה, ארצות הברית וברית המועצות פתחו ב"מלחמה הקרה", שבה היה תפקיד חשוב להיבטים של ריגול ותעמולה.
טכנולוגיית הלוויינים וחקר החלל גויסו לצורכי "המלחמה הקרה". נוסף על ההיבטים הצבאיים של מרוץ החימוש, חקר החלל תרם רבות למטרות שלום.
בפעילות הבאה נעסוק בפיתוח טכנולוגי לצורכי שלום.
נחלק לתלמידים דף עבודה בנושא טכנולוגיית חלל. נענה על השאלות, ונבדוק את התשובות בכיתה.
נסכם: חומרים מורכבים בעלי תכונות מיוחדות שפותחו לציפוי החלליות, ונועדו לעמוד בחום גבוה, משמשים בתעשייה של הפקת מתכות. כך פותח למשל גם הטפלון, המשמש לציפוי של סירים ומחבתות. מתברר כי חקר החלל יכול לשפר את איכות חייהם של אזרחים רבים.
30 דק'
סיכום נכין כרטיסיות משחק מבחן את עצמך של הסרטונים "טיסה לחלל" ו"תוכנית החלל אפולו". נשחק עם התלמידים בטריוויה בקבוצות.
נחלק את התלמידים לקבוצות של ארבעה תלמידים בקבוצה. תלמיד אחד מקבל את כל הקלפים ושואל את השאלות. תלמיד שיודע את התשובה מקבל את הקלף. אם תלמיד לא יודע את התשובה, השאלה עוברת לתלמיד הבא.
10 דק'
המשגה חלל, טיסות לחלל, אפולו 11, תכונות חומרים.
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות עבודה פרטנית: דף עבודה.
העשרה צפייה בסרט "אפולו 13". שאלות צפייה לסרט:
1. מה הבעיה שבה נתקלו חברי צוות "אפולו 13" בחלל?
2. באיזו דרך נמצא הפתרון לבעיה? מה היתרון בדרך זו?
3. מדוע לדעתכם חשוב ללמוד את הסיפור על "אפולו 13"?
סיכום ורפלקציה בשיעור היום למדתם על טיסות לירח. האם יש לכם שאלות נוספות המסקרנות אתכם בנושא זה?

משאבים נוספים
דף עבודה Download

הנושא: תוכנית החלל אפולו - ח'

תחום הדעת: גאוגרפיה

סרטונים: תוכנית החלל אפולו

נושא השיעור תוכנית החלל אפולו
רצף מתוך תוכנית הלימודים גאוגרפיה פיזית - מדעי כדור הארץ.
כדור הארץ מערכת השמש והיקום.
השפעת האדם וחקר החלל.
שכבות גיל ח'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, כ-50 דקות.
רציונל למורה תוכנית אפולו (באנגלית: Apollo program; נקראה גם "פרויקט אפולו") הייתה תוכנית החלל של ארצות הברית בשנות ה־60 וה־70 של המאה ה־20. התוכנית יושמה על ידי נאס"א, ושיאה היה בנחיתת האדם הראשון על הירח. ראשיתה של התוכנית הייתה בימיו של נשיא ארצות הברית דווייט אייזנהאואר, אך התנופה העיקרית לביצועה באה מהנשיא הבא, ג'ון פיצג'רלד קנדי, שקבע בנאום שנשא בפני הקונגרס ב־25 במאי 1961, את היעד "להנחית לפני תום העשור אדם על הירח ולהחזירו לכדור הארץ בשלום".
מטרות תוכן • הכרת תוכנית החלל ומטרותיה.
• לימוד על פרויקט אפולו והישגיו המדעיים.
• לימוד על הקשר בין פיתוח חומרים בחקר החלל לבין שימוש בחומרים לצורכי שלום.
מושגים חלל, טיסות לחלל, אפולו 11, תכונות חומרים, טכנולוגיית חלל.
מיומנויות חשיבה: פתרון בעיות, העלאת אפשרויות.
אוריינות: ייצוג מידע, עיבוד מידע.
רצף השיעור 1. דיון כיתתי: הטיסה לירח.
2. היכרות של תוכנית החלל אפולו. צפייה בסרטון "תוכנית החלל אפולו".
3. דף עבודה: תוכנית החלל אפולו.
4. חלוקה לקבוצות: עונים על שאלות.
5. הצגת התשובות לפני הכיתה.
חומרים נוספים דף עבודה, מחשבים, אינטרנט.
היענות לשונות למידה בקבוצות, למידה פעילה.
תוצרי למידה תשובות לשאלות.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נספר לתלמידים: אפולו 11 הייתה המשימה המאוישת הראשונה שנחתה על הירח, והגשימה את חזונו של קנדי. רכב הנחיתה הירחי (שכונה "איגל") ובתוכו ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין נחת על הירח באזור שכונה "ים השלווה", ב־20 ביולי 1969, בשעה 20:17:40 UTC, ואות הקריאה שלו שונה ל"בסיס השלווה". כשש שעות וחצי לאחר מכן, ב־21 ביולי 1969, בשעה 02:56 UTC, הציב ניל ארמסטרונג את רגליו על הירח, ואמר את המשפט המפורסם:
"זהו צעד קטן לאדם, [אך] צעד גדול לאנושות".
נדון עם התלמידים: מה משמעות המשפט? במה התקדמה האנושות לאחר הנחיתה על הירח? נכתוב את תשובות התלמידים על הלוח.
10 דק'
גוף השיעור למורה: תוכנית חלל שאפתנית של ארצות הברית שהוצאה לפועל על ידי נאס"א במהלך שנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20, ובמהלכה הונחת האדם הראשון על הירח.
נכיר את התוכנית החלל אפולו בצפייה בסרטון תוכנית החלל אפולו.
הסרטון מתאר את תוכנית החלל אפולו, את שיגור החללית אפולו 11 לחלל, ואת הנחיתה על הירח. נענה על שאלות מבחן את עצמך.
נבקש מהתלמידים לשאול שאלות הקשורות לתוכנית החלל אפולו.
נכתוב את השאלות על הלוח.
נחלק לתלמידים דף עבודה העוסק במיון השאלות ובחיפוש תשובה מושכלת לשאלות.
לאחר הפעילות בדף העבודה נחלק את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תבחר בשאלה אחת, ותבצע את המשימה שבדף העבודה.
30 דק'
סיכום נשחק במשחק "מה השאלה?" שבו תציג כל קבוצה רק את התשובות, והתלמידים ישערו מה השאלה. 10 דק'
המשגה חלל, טיסות לחלל, אפולו 11, תכונות חומרים.
יישום עבודה בקבוצות: לענות על השאלות.
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות עבודה פרטנית: דף עבודה.
העשרה כיצד בנויה החללית ששיגרה אנשים לירח? חללית אפולו שהציבה אסטרונאוטים אמריקאים על הירח, היא מכונה מורכבת מאוד וקטנה למדי, בהשוואה למעבורת החלל שהחליפה אותה. חללית אפולו הייתה עשויה משני חלקים, תא הפיקוד/השירות ורכב הנחיתה על הירח. תא הפיקוד הכיל את חלקי הניווט, את הבקרה, מזון ומים. זה היה החלק שחזר לכדור הארץ. תא השירות הכיל את אספקת החמצן ואת המנועים. רכב הנחיתה על הירח נראה כמו סוג של חרק עם רגליים ועם מחושים. הוא התנתק מתא הפיקוד/השירות, ונשא את שני האסטרונאוטים אל פני השטח של הירח. לאחר ההמראה מהירח וההתחברות אל תא הפיקוד, הושלך רכב הנחיתה והתרסק על הירח.
סיכום ורפלקציה בשיעור היום למדתם על טיסות לירח באמצעות שאלות ששאלתם. מה היתרון של דרך לימוד זו? נמקו.

משאבים נוספים
דף עבודה Download