BrainPOP

הנושא: הירח - ה'-ו'

תחום הדעת: מדעים

סרטונים: הירח

נושא השיעור ירח.
רצף מתוך תוכנית הלימודים התאמה למסמך הסטנדרטים:
תחום תוכן 4: מדעי כדור הארץ והיקום.
ציוני הדרך בכיתות ה'-ו': מערכת השמש והיקום.
שכבות גיל ה'-ו'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, כ-50 דקות.
רציונל למורה הירח הוא הלוויין הטבעי היחיד של כדור הארץ. הוא נקרא גם לבנה או סהר בעברית, ולונה (Luna) במינוח המדעי, כדי להבדילו מירחים של גורמי שמים אחרים. קוטרו של הירח הוא 3,474 קילומטר, מעט יותר מרבע קוטר כדור הארץ. הדמיון בגודל של כדור הארץ וירחו הוא מצב נדיר. הגוף הנוסף היחיד במערכת השמש שיש לו ירח בגודל דומה לגודלו שלו הוא כוכב הלכת הננסי פלוטו. אופן היווצרותו של הירח שנוי במחלוקת.
העובדה כי לכדור הארץ יש ירח בודד, שדומה בגודלו לכדור הארץ עצמו, יוצרת בכדור הארץ תנאים ייחודיים, כמו יציבות יחסית של נטיית ציר הסיבוב של כדור הארץ ביחס למישור המילקה, מצב התורם ליציבות תזמון עונות השנה ולתופעת הגאות והשפל.
הודות לקרבתו הרבה של הירח לכדור הארץ אפשר לצפות בו בקלות גם ללא טלסקופ או משקפת, ואף להבחין במכתשים הרבים הפזורים עליו. בירח קל מאוד להבחין בלילה, אבל לעתים אפשר להבחין בו גם במהלך היום. בשל הקרבה הירח הוא גם גרם השמים היחיד שבני אדם נשלחו אליו, ושדרכה עליו רגל אנוש. ב-1959 שיגרה ברית המועצות שלוש חלליות לחקר הירח: לונה 1, לונה 2 ולונה 3. תוכנית אפולו האמריקאית הייתה התוכנית הראשונה (ובינתיים היחידה) שבמסגרתה נשלחו משימות מאוישות לירח, ובשנים 1969-‏1972 בוצעו במסגרתה שש נחיתות עליו.
הירח מופיע באגדות ובסיפורים שונים במגוון רב של תרבויות, ולוחות שנה שונים מבוססים על מחזור הירח, כמו לוח השנה המוסלמי ולוח השנה העברי, המבוסס על שילוב של מחזור הירח ומחזור השמש.
מטרות תוכן • הכרת תכונות הירח.
• הכרת מופעי הירח.
• למידת הקשר בין מופעי הירח לבין המחזוריות של הירח.
מושגים ירח, כוח משיכה, כוח כבידה, משקל, גאות שפל, אטמוספרה, מופע הירח.
מיומנויות חשיבה: השוואה, פתרון בעיות, העלאת אפשרויות, טיעון, מיון, ניתוח והסקת מסקנות, בחירה בין חלופות.
אוריינות: ייצוג מידע, עיבוד מידע, ניתוח נתונים, הצלבת נתונים, הצגת ממצאים.
רצף השיעור 1. דיון כיתתי וצפייה בסרטים הקשורים לירח.
2. צפייה בסרטון על הירח.
3. דף עבודה בנושא ירח.
4. שיעורי בית: שלמה עכבר המעבדה.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נפתח את השיעור בהקרנת קטע מהסרט "אפולו 13" עם טום הנקס.
שירים על הירח כמו "יא ירח", "ירח אלבאמה", "שר לאור הירח" ועוד רבים.
נשאל את התלמידים מדוע לדעתם דווקא הירח, יותר מכל גוף שמימי אחר, הלהיב ומלהיב את בני האדם.
תשובה אפשריות: הירח קרוב אלינו יחסית, ואנו יכולים לראותו היטב עם תוואי השטח, מופעי הירח מרתקים ומעניינים, וכמובן שעות הלילה שבהן אנו רואים אותו, משרים אווירה של מסתורין ועניין.

היקום הוא מקום די גדול. אפילו גדול מאוד. אפילו עצום עד אין קץ.
נחמד לדעת שאנחנו לא לבד בכל היקום הגדול הזה, יש לנו שכן קרוב המלווה אותנו – הירח.
מאז ומעולם עניין הירח את בני האדם, חלקם ראה בו אל, אחרים רצו לחקור ולהבין אותו, והיו גם כמה משוגעים לדבר, שחלמו להגיע לירח. נו באמת...
אז זהו, שבני האדם באמת הגיעו לירח.
זה המקום היחיד מחוץ לכדור הארץ שבני האדם הצליחו לבקר בו.
איך הם הגיעו לשם? מה הם מצאו על אדמת הירח?
גוף השיעור נבקש מהתלמידים להביא כל מידע שהם יודעים על הירח (בלי לפנות בשלב זה למקורות מידע).
נבקש מהם למיין את המידע לפי הקריטריונים הבאים:
מרכיבי הירח והיווצרותו
אור הירח
הירח והאדם
הירח וכדור הארץ
נצפה בסרטון על הירח
נארגן ארגון ראשוני של המידע שהילדים העלו.
בשלב זה נחליט עד כמה אנחנו מרחיבים:
מומלץ לדבר על ארבעת הנושאים שהועלו קודם לכן.
כאשר מדובר במרכיבי הירח, יש לציין את דמיון החומרים לקרקע של כדור הארץ ועל חוסר האטמוספרה.
כאשר מדברים על כדור הארץ ועל הירח, מומלץ להתייחס לכוח המשיכה הנמוך יותר, ולתת לילדים לחשב את משקלם על הירח.
נחלק לתלמידים קטע מידע על הירח. נבקש מהתלמידים לענות על השאלות.
30 דק'
סיכום נענה על השאלות בבחן את עצמך. 20 דק'
המשגה בצפייה בסרטון.
יישום באמצעות דף עבודה.
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות עבודה פרטנית: דף עבודה
העשרה צפייה בסרט "אפולו 13".
שיעורי בית שלמה עכבר המעבדה מציע פעילות מעקב, אשר תאפשר לנו להכיר את המופעים.
גם כאן המלצתנו היא לחזור על הפעילות בגילים השונים, כדי להפנים את התופעה.
הצד האפל של הירח הוא תמיד אותו צד, כלומר אנחנו תמיד רואים את אותו צד של הירח מכדור הארץ, ולעולם לא את צדו האחר.

משאבים נוספים
דף עבודה Download

הנושא: הירח - ח'

תחום הדעת: גאוגרפיה

סרטונים: הירח

נושא השיעור ירח.
רצף מתוך תוכנית הלימודים גאוגרפיה פיזית - מדעי כדור הארץ.
כדור הארץ, מערכת השמש והיקום.
מערכת השמש ומרכיביה.
שכבות גיל ח'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, כ-50 דקות
רציונל למורה הירח הוא הלוויין הטבעי היחיד של כדור הארץ. נקרא גם לבנה או סהר בעברית ולונה (Luna) במינוח המדעי, זאת כדי להבדילו מירחים של גורמי שמים אחרים. קוטרו של הירח הוא 3,474 קילומטר, מעט יותר מרבע קוטר כדור הארץ. דמיון הגודל בין כדור הארץ לירחו הוא נדיר. הגוף הנוסף היחיד במערכת השמש שיש לו ירח בגודל דומה לגודלו שלו הוא כוכב הלכת הננסי פלוטו. אופן היווצרותו של הירח שנוי במחלוקת.
מטרות תוכן • הכרת תכונות הירח בהשוואה לירחים אחרים.
• הכרת מופעי הירח.
• לימוד על הקשר בין מופעי הירח לבין המחזוריות של הירח.
מושגים ירח, כוח משיכה, כוח כבידה, משקל, גאות ושפל, אטמוספרה, מופע הירח.
מיומנויות חשיבה: השוואה, פתרון בעיות, העלאת אפשרויות, טיעון, מיון, ניתוח והסקת מסקנות, בחירה בין חלופות.
אוריינות: ייצוג מידע, עיבוד מידע, ניתוח נתונים, הצלבת נתונים, הצגת ממצאים.
רצף השיעור 1. דיון כיתתי וצפייה בסרטים הקשורים לירח.
2. צפייה בסרטון על הירח.
3. דף עבודה בנושא ירח.
4. עבודה בקבוצות: יצירת משחק בנושא הירח.
5. הצגת תוצרים לפני הכיתה.
חומרים נוספים מחשבים, אינטרנט, דף עבודה, חומרים ליצירת משחק (לוחות משחק, קלפים ריקים ועוד).
היענות לשונות למידה פעילה, למידה בקבוצות, למידה באמצעות מחשב.
תוצרי למידה משחקים בנושא הירח.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נתחיל את השיעור בדיון בירח. נשאל את התלמידים מה הם יודעים על תופעות הקשורות לירח, על סרטים על הירח, על שירים ועוד. 5 דק'
גוף השיעור נצפה בסרטון על הירח.
הסרטון מסביר על מבנה הירח, על מופעי הירח, ומשווה בין הירח לירחים של כוכבי לכת אחרים. לאחר הצפייה בסרטון נחלק לתלמידים דף עבודה. הדף עוסק בירח ובמופעי הירח.
לאחר בדיקת דף העבודה נחלק את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תיצור משחק קבוצתי הקשור לירח.
שלבי העבודה:
1. חשבו על עשרה נושאים מעניינים הקשורים לירח.
2. חברו שאלות הקשורות לנושאים שבחרתם. שימו לב שהתשובות לשאלות הן ברורות וקצרות. אפשר להיעזר בשאלות מבחן את עצמך.
לאחר אישור המורה אפשר ליצור את המשחק באמצעות קלפים ולוחות משחק, או באמצעות משחק אינטרנטי.
25 דק'
סיכום נציג את המשחקים לפני הכיתה, ונשחק בהם. 20 דק'
המשגה באמצעות צפייה בסרטון.
יישום באמצעות דף עבודה.
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות עבודה פרטנית: דף עבודה.
עבודה קבוצתית: יצירת משחק.
העשרה בצעו את המשימה משלמה עכבר המעבדה.
סיכום ורפלקציה מהו האתגר המרכזי ביצירת משחק? מה היתרון בלימוד באמצעות משחקים?

משאבים נוספים
דף עבודה Download