BrainPOP

הנושא: ישראל ושכנותיה- גאוגרפיה- ה '-ו'

תחום הדעת: גאוגרפיה

סרטונים: ישראל ושכנותיה

נושא השיעור .משחק "המרוץ לשכנות"- הכרת שכנותיה של ישראל
רצף מתוך תוכנית הלימודים ה' - מסביב לים התיכון - לבנון, ישראל ומצרים שוכנות לחופי הים התיכון.
ו' - מישור החוף התיכון והדרומי וצפון הארץ - גבולות ישראל - מפת ארץ ישראל.
שכבות גיל ה '- ו'
משך יחידת הלימוד שני שיעורים, 50 דקות כל אחד.
רציונל למורה כאזרחי המדינה חשוב שלתלמידים יהיה מידע כללי על שכנותיה של ישראל, בדגש על מיקומם ועל מיקום הגבולות בינן לבין ישראל. על פי תוכנית הלימודים: גבולות ישראל וסוגי גבולות. סקירה אקטואלית של המתרחש במדינות אלה והשפעתן עלינו.
מטרות תוכן • לדעת את שמותיהן של המדינות השכנות, שמות אתרים נבחרים ומידע כללי.
• לדעת את מיקומן של שכנותינו, ואת מיקום קו הגבול של המדינות השכנות עם מדינת ישראל.
• להתעדכן באקטואליה במדינות השכנות.
• לפתח מודעות ומעורבות בנושאי אקטואליה.
מושגים לבנון, סוריה, ירדן, מצרים, הרשות הפלסטינית, אוטונומיה, שלטון עצמי
מיומנויות השוואה, חיפוש מידע, שיתוף מידע, שימוש במפות אינטראקטיביות ניתוח נתונים.
רצף השיעור 1. הצפת ידע קודם במילוי מפה אילמת.
2. הבניית ידע על ידי משחק "המרוץ לשכנות".
3. חזרה על ידי החידון.
4. חיפוש מידע אקטואלי.
5. כתיבת מכתב לילד במדינה שכנה.
חומרים נוספים צילום של המפה האילמת וה"רמזים" המצורפים
.כמספר הקבוצות בכיתה, בין חמש לעשר
היענות לשונות כל קבוצה עובדת בקצב שלה, אפשר לעזור לתלמידים מתקשים.
תוצרי למידה מפה אילמת, מכתב, סיכום על אחת המדינות.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה הצפת ידע קודם: נקרין את המפה האילמת המצורפת של ישראל ושכנותיה, ונחלק לכל קבוצה עותק מצולם.
נשאל את התלמידים כמה מדינות גובלות במדינת ישראל.
נשאל את התלמידים לשמותיהן של המדינות.
נזמין תלמידים ללוח להצביע על מיקומן של מדינות שהם מכירים.
אחר כך אפשר לפתוח את מפת המזרח התיכון מהאינטרנט, ולהמחיש את מיקומה של ישראל (רצוי לציין מיקום: יבשת, מרחב ואיתור: בין קווי הרוחב ובין קווי האורך בחצי הכדור הצפוני).
10 דק'
גוף השיעור שיעור ראשון-
נקרין את פתיחת הסרטון ישראל ושכנותיה ונעצור עם סיום ההסבר הראשון של תום על מי הן השכנות של ישראל.
נשחק "המרוץ לשכנות" (בדומה לתוכנית "המרוץ למיליון"). המורה מחלקת "רמז", קטע מידע שחסרות בו מילים. על התלמידים להשלים את המילים תוך כדי צפייה בסרטון (הרמזים מצורפים בסוף המערך).
נחלק לתלמידים את הרמז הראשון, ניתן להם דקה לקרוא אותו, ואז נקרין את המשך הסרטון, רק עד סיום הביקור בגבול לבנון. נעצור את הסרטון, ונבקש מהם למלא את הרמז. כל קבוצה שמסיימת את הרמז, מגישה אותו למורה. אם מילאו נכון ניתן להם את הרמז השני.
נחכה שכל הקבוצות יקבלו את הרמז השני, ונקרין שוב את המשך הסרטון. רק עד סיום הביקור בגבול סוריה (בחרמון). נעצור את הסרטון, ונבקש מהתלמידים למלא את הרמז, להגיש למורה, ולקבל את הרמז השלישי.
נחכה לכל הקבוצות, ונקרין שוב את המשך הסרטון, נמשיך בהקרנת הסרטון רק עד סיום הביקור בגבול ירדן, נעצור את הסרטון, ונבקש מהתלמידים למלא את הרמז, להגיש למורה, ולקבל את הרמז הרביעי והאחרון.
נחכה לכל הקבוצות, ונקרין את הסרטון עד סופו.
לסיכום שיעור זה - נשאל את התלמידים באיזו מדינה הם היו רוצים לבקר. נדגיש באילו מדינות אפשר לבקר ובאילו לא. נתייחס גם לאירועים אקטואליים.

שיעור שני-
את השיעור השני נפתח בבחן את עצמך של הסרטון ישראל ושכנותיה. תוך חזרה במקרה הצורך על הנלמד בשיעור הקודם.
לפני השיעור נחפש באתרי החדשות (מומלץ באתרי אקטואליה לילדים) מידע על המתחולל במדינות השכנות לנו, נראה לתלמידים, ונפתח דיון-
מה הייתם רוצים שיקרה באזורנו?
כיצד אירועים במדינות שכנות יכולים להשפיע על ישראל?
נזכיר את עסקת שליט כדוגמה לשיתוף פעולה.
נשאל את התלמידים באילו נושאים לדעתם קיים שיתוף פעולה בין ישראל לשכנותיה.
נכתוב במנוע חיפוש "פרויקט ישראל ירדן", ומבין התוצאות הרבות נבחר בנושא שמעניין את הכיתה (בתחום איכות הסביבה וכדומה), ונקרא את הכתבה עליו. אפשר לחפש מידע על פרויקט בנושא מניעת זיהום מי תהום עם הרשות הפלסטינית, ולבדוק במפה מדוע בנושאים אלה מתבקש לקיים שיתוף פעולה עם השכנות.

75 דק'
סיכום נבקש מהילדים לכתוב מכתב לילד באחת המדינות השכנות, מה היינו רוצים לשאול אותו, מה היינו רוצים לספר לו על עצמנו. נשאל את הילדים כיצד אפשר בימינו לשלוח מכתב כזה. אפשר לפרסם את המכתבים באתר בית הספר, או לתרגם לערבית ולפרסם באחת הרשתות החברתיות. 15 דק'
שיעורי בית לבחור באחת המדינות השכנות, ולהכין הצעה לטיול באתרים מעניינים לאורך המדינה, הכוללת הסבר קצר על כל אתר במסלול הטיול.

משאבים נוספים
דף רמזים Download
מפה אילמת Download