BrainPOP

הנושא: פורים - ה'-ו'

תחום הדעת: מדעי החברה

סרטונים: פורים

נושא השיעור פורים.
רצף מתוך תוכנית הלימודים כיתה ה': היצירה היהודית: מגילת אסתר והמדרשים על המגילה.
כיתה ו': חגי ישראל: בין חידוש למסורת, אחריות ומחויבות
שכבות גיל ה'-ו'
משך יחידת הלימוד שני שיעורים רצופים, כ-90 דקות.
רציונל למורה חג הפורים השמח והאהוב מוכר לכל ילדה וילד. במערך זה נבחין בין המקור לחג, שהוא מגילת אסתר, לבין מצוות החג ומנהגיו.
נוסף על כך נתמקד בהיכרות עם מגילת אסתר ועם הערכים לאחריות ולמנהיגות אישית העולים מהמגילה, בדגש על דמותה המתפתחת והמתעצמת של אסתר המלכה.
מטרות תוכן • היכרות עם מאפייני חג הפורים: מגילה, מצוות ומנהגים.
• היכרות עם מגילת אסתר.
• חשיפת ערכי המנהיגות והמחויבות העומדים בבסיס מגילת אסתר.
• הבחנה בין מצווה למנהג, והיכרות עם המצוות ועם המנהגים [קדומים כחדשים] הקשורים לפורים.
מושגים פור, מגילת אסתר, מנהיגות, ונהפוך הוא, מתנות לאביונים.
מיומנויות חשיבה: העלאת אפשרויות, טיעון, ניתוח והסקת מסקנות.
אוריינות: ייצוג מידע, עיבוד מידע.
כישורי עבודה בצוות: האזנה, הקשבה.
רצף השיעור 1. הצגת חג הפורים: תאריך ומשמעות השם.
2. צפייה בסרטון: מגילת אסתר.
3. תחרות בין קבוצות או עבודה בזוגות על מגילת אסתר.
4. לימוד בזוגות: על מנהיגותה של אסתר.
5. מצוות ומנהגים בחג הפורים: צפייה בהמשך הסרטון.
6. חידות לסיכום הצפייה.
7. סבב לסיכום: מה אנו אוהבים בפורים.
חומרים נוספים תקציר מאמר על רעבתנות לפורים – למורה,היגדים מתוך מגילת אסתר, דף לימוד.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה • המורה תכתוב על הלוח שני תאריכים: י"ד אדר [=פורים], ט"ו אדר [שושן פורים, כלומר פורים בערים המוקפות חומה מימי יהושע בן נון].
• המורה תשאל מה קרה בתאריכים הללו.
• המורה תשאל מה מקור שם החג "פורים", מאיזו מילה הוא נוצר.
תשובה: פורים נוצר מהמילה "פור", כלומר גורל.
• מדוע ואיזה גורל הוטל, ומה הקשר שלו לחג?
על כך בסרטון הבא.
15 דק'
גוף השיעור • צפייה בסרטון פורים [עד לסוף סיפור המגילה].
• התלמידים יספרו בעל פה את סיפור המגילה, על פי המתואר בסרטון.
• אפשרות א': כל תלמיד יקבל משפט המתאר אירוע מהמגילה, ועל התלמידים להסתדר לפי סדר כרונולוגי.
• אפשרות ב': תחרות בין שתי קבוצות: בכל קבוצה יקבלו התלמידים משפטים המתארים אירוע מהמגילה, ועליהם להסתדר בסדר כרונולוגי על פי סיפור המגילה. הקבוצה הזוכה היא זו שתסתדר מהר ונכון.
• לאחר תרגיל ההיכרות עם המגילה יתקיים לימוד בזוגות.
• לימוד: היכרות עם מגילת אסתר [העשרה למורה - ראו נספח מס' 1 - למה לא יבוא פורים פעמיים בשבוע? על רעבתנות והוללות במגילת אסתר]
• הלימוד יתמקד במנהיגותה של אסתר: במקום שאין איש היי אישה: על חשיבותה של אסתר כמנהיגה [ראו דף לימוד].
• סיכום דף הלימוד:
• כל קבוצה מציגה תובנה אחת שעלתה בה בהלך הלימוד המשותף.
• המורה תציג את הביטוי מהמקורות: "ובִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ" (משנה, אות, ב', ה'): אסתר מצאה את האומץ להיות אישה במקום שאין אנשים, במקום שבו כולם שיכורים, זוללים וחוגגים עד שהמציאות מיטשטשת, במקום שבו אפשר להעביר גזרה להשמדת עם בקלות, במקום זה מצאה הנערה, שבתחילה שותקת, את הכוחות להתייצב בפני המלך, ולהילחם למען העם שלה.
• מצוות ומנהגים בחג הפורים: המורה תסביר את ההבדל בין מצווה למנהג.
• מהי מצווה?
מצווה מורה לאדם כיצד להתנהג בחייו. מקורה של המצווה בתורה או בתורה שבעל פה [משנה ותלמוד]. ביהדות מצוות רבות [בסך הכול 613] והן מרוכזות בספרי הלכה, שהם ספרים המורים מהן המצוות ומה ההשלכות של המצוות הללו על חיי האדם [מתי לקיים את המצווה, היכן, מה כוללת המצווה ועוד].
• מהו מנהג?
התנהגות מקובלת שהשתרשה בחיים היהודיים ברבות השנים. גם אם אין זו מצווה של ממש, כך נהוג לעשות. החגים מרובים במנהגים. לדוגמה: מנהג להתחפש בפורים, אך מצווה לתת מתנות לאביונים. מנהג בחלק מקהילות ישראל שהילדים מציגים בליל הסדר את היציאה ממצרים, אך מצווה היא לספר ביציאת מצרים ולקרוא בהגדה.
• המשך צפייה בסרטון פורים [עד סוף הסרטון].
• המורה תשאל את התלמידים מספר חידות, ויהיה עליהם לענות מהו המושג, ואם זהו מנהג או מצווה.
• חידות לסיכום:
• אוכלים אותנו, ולרוב אנחנו מכילים ממתקים [מצווה: משלוח מנות].
• מילה שמשמעותה שתיתי כל כך הרבה עד שאני לא מבחין בין צדיק לרשע [מנהג: עד-דלא-ידע].
• כמה שיותר רעש יותר טוב [מנהג: הרעשה כשקוראים את השם "המן" בזמן מגילת אסתר].
• ליצנים, רקדנים ותחפושות שמחים בתהלוכה ברחובות [מנהג: - עדלאידע].
• קוראים אותי בקול ושומעים מה קרה לפני שנים בשושן הבירה [מצווה: מגילת אסתר].
• בצק מתוק, מילוי מתוק ושם של רשע, אולי אני לזכר שלושת האבות [מנהג: אוזני המן].
• לא בטוח שתזהו אותי. השנה אני מוסווה היטב [מנהג: להתחפש].
60 דק'
סיכום עריכת סבב בין התלמידים: מה אני אוהב/ת בחג הפורים. 15 דק'
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות לימוד: ותלבש אסתר מלכות.
שיעורי בית בחן את עצמך של סרטון פורים.

משאבים נוספים
תקציר מאמר על רעבתנות בפורים Download
היגדים מתוך מגילת אסתר Download
דף עבודה Download