BrainPOP

הנושא: יציאת מצרים - ג'

תחום הדעת: תנ״ך

סרטונים: יציאת מצרים

נושא השיעור יציאת מצרים וגם: הכול תלוי בנקודת המבט של האדם.
רצף מתוך תוכנית הלימודים שמות פרק י"ג 22-21, י"ד, ט"ו 11-1, במדבר כ' 13-1.
• יציאת בני ישראל ממצרים מעבדות לחירות היא קיום הבטחתו של ה' לאבות.
• מהלך הנדודים במדבר היה רצוף בגילויים רבים של מרדנות, ובשרשרת של ניסיונות שבמהלכם התגבשה זהותו של העם.
• הנסים שעשה ה' לישראל במצרים ובמדבר מלמדים על השגחתו.
• משה היה מנהיגם של בני ישראל, ונביא המתווך בין אלוהים ובין העם.
• מסע הנדודים במדבר היה מסודר ומאורגן.
שכבות גיל ג'
משך יחידת הלימוד שיעור אחד, כ-50 דקות.
רציונל למורה יציאת בני ישראל ממצרים מעבדות לחירות הייתה אירוע משמח. אולם הצעידה במדבר העמידה לא מעט אתגרים בפני בני ישראל. קשיים שונים ניצבו בפניהם במהלך ההליכה, ואלה דרשו מהם לסמוך על האל ועל משה שליחו.
בדיון בשיעור ובהקשר של הסרט נעסוק בין השאר בחשיבה חיובית ובתקווה גם בחיים שלנו.
מטרות תוכן הכרת התוכן התנ"כי
• סיפור יציאת מצרים, חרטת פרעה ורדיפת המצרים אחרי בני ישראל.
• הובלת עם ישראל במדבר על ידי עמוד ענן ועמוד אש, חציית ים סוף, שירת הים וטביעת המצרים בים.
• המתקת מי מרה.
• הוצאת מים מהסלע במי מריבה.

מטרות התוכן בהקשר הערכי
• תלונות מול הכרת הטובה.
• ראיית הטוב והערכתו.
מושגים קריעת ים סוף, שירת הים, עמוד האש, עמוד הענן, הארץ המובטחת.
מיומנויות חשיבה: ראייה וניתוח עובדות בצורות שונות.
אוריינות מידע: לימוד ועיבוד מידע, ארגון מידע.
כישורים חברתיים: שימוש בחשיבה חיובית ואופטימיות.
רצף השיעור • פתיחה: צפייה בתחילת הסרטון.
• דיון קצר.
• צפייה בסרטון במלואו.
• סיכום האירועים שחוו בני ישראל, תוך שילוב פסוקים.
• הצגת דגם למבנה האירועים.
• דף עבודה לסיכום האירועים והפנמתם.
• דיון במבנה שהוצג.
• סיכום: הקשר לחיי היומיום.
חומרים נוספים דף עבודה.
היענות לשונות השיעור מתאים לתלמידי כיתה ג', תוך התאמה של המורה לרמת הכיתה.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה נקרין את תחילת הסרטון - יציאת מצרים, עד לקטע שבו תום מקריא מהמכתב (ללא המכתב).
הפתיחה עם הקטע הזה מאפשרת לנו להתכוון בהמשך ההיכרות והסיפור ולראות את טענות בני ישראל כתלונות
10 דק'
גוף השיעור ננהל עם התלמידים דיון קצר:
• מה עושה מובי?
• למה תום כועס עליו?
• האם מובי אומר דברים נכונים? אם כן, מה הבעיה?
(הבעיה היא בזוית ההסתכלות השלילית בה מובי בוחר להסתכל על כל מה שסביבו. אמנם הוא מציין עובדות נכונות אך הוא בוחר לציין דווקא את הרע מתוך כל הטוב הנמצא סביבו, ולכן תום אומר לו שהוא מתלונן. אפשר לערוך סבב בין הילדים: "איזה משפט חיובי ושמח הוא יכל לומר על החופשה הזו?"...)

נקרין את הסרטון - יציאת מצרים במלואו.
הסרטון מסייע לילדים להכיר את הסיפור המקראי – היכרות ראשונה - בצורה קלה וכייפית.
נשאל את התלמידים: האם בני ישראל התלוננו? מתי? למה? האם הם צדקו? האם האמירות שלהם על כך שמצרים עדיפה – היו נכונות? האם הם זכרו גם את כל הטוב שקיבלו מהאל?

נוודא שהתלמידים הבינו את מהלך הסיפור, ונחזור על מהלכו בשילוב פסוקים מהתנ"ך:
• היציאה ממצרים.
• הצעידה במדבר בהנחייתם של עמוד אש ועמוד ענן. "וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה" (שמות י"ג 21).
• המרדף של המצרים. "וַיִּרְדְּפוּ מִצְרַיִם אַחֲרֵיהֶם... וַיִּשְׂאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם" (שמות י"ד 9).
• בני ישראל מתפללים אל האלוהים. "וַיִּירְאוּ מְאֹד וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶל-ה' (שמות י"ד 10).
• התלונות אל משה. "וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם... כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר" (שמות י"ד 11-12).
• קריעת ים סוף וסגירתו על המצרים הרודפים.
• שירת ההודיה של משה ועם ישראל. "אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַיהוָה וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר אָשִׁירָה לַיהוָה כִּי-גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם". (שמות ט"ו 1).
• ההליכה שלושה ימים ללא מים.
• גילוי המים המרים.
• תלונות העם.
• המתקת המים.

נוסיף כאן אירוע שאינו מופיע בסרטון, אך מופיע בתוכנית הלימודים (במדבר כ' 13-1):
• בני ישראל הגיעו למקום שנקרא מי מריבה, וגם בו לא היה להם מים, משה היכה בסלע, ויצאו ממנו מים.

נציג דפוס החוזר בשלושת האירועים שבסיפור, בעזרת דף "הדפוס החוזר", ונסביר אותו.
אפשר להציג את השורה הראשונה בדף עצמו או להעתיק את הדפוס על הלוח, לאחר מכן נדגים בעל-פה את אחד הסיפורים – בעזרת השורה השניה בדף "הדפוס החוזר".

משימה בזוגות: ניתן לילדים לענות על דף עבודה, המציג פירוק של שלושה מן האירועים שסופרו, כדי שיפנימו את מהלך הדברים.

דיון: נזמין את התלמידים להציג את תוצאות דפי העבודה. נציג על הלוח דפוס החוזר בשלושת האירועים שעליהם עבדו הילדים, נחדד את המבנה בעזרת השורה השלישית בדף "הדפוס החוזר".


ננהל דיון קצר לסיכום: בני ישראל מוקפים נסים: מכות מצרים, היציאה ממצרים, עמוד האש ועמוד הענן, קריעת ים סוף, המתקת מים והוצאתם מהסלע, ובכל זאת הם תמיד מתלוננים.
• האם אתם מבינים אותם? האם נראה שברגעים הקשים הם זוכרים גם את הנסים?
אפשר להזכיר את אמירתו של תום, שבני ישראל כבר זכו בכמה נסים, והם כבר יכלו לסמוך על ה' שיציל אותם.
• האם יכלו לנהוג אחרת (למשל, רק לבקש ולא להתלונן, או לקוות ששוב יעשה להם האל נס).
• האם הם מודים על הדברים שהם מקבלים (לפי הכתוב, רק בשירת הים, ומשה הוא שמארגן אותה)?
40 דק'
סיכום לקראת סיום ננסה לברר איך הדברים קשורים אלינו. נחשוב על עצמנו בבית מול הורים, אחים או חברים. האם אנחנו רואים סביבנו גם את הדברים הטובים, או רק מתלוננים כאשר לא מקבלים משהו?
לסיום אפשר לספר את הסיפור הבא:
אני (או חברה שלי) לקחתי את הילדים ללונה פארק ליום של כיף. עלינו לכל המתקנים, ראינו הופעה, ואפילו אכלנו פיצה. זה היה יום מושלם! בדרך החוצה עברנו ליד הקיוסק, והילדים ביקשו ארטיק, אמרתי שהם קיבלו מספיק דברים ואין צורך. פרץ בכי רב שנמשך עד הרכב, וכל הדרך הביתה בכו הילדים על הארטיק, ולא זכרו את היום היפה שהיה. האם גם לכם קורים מקרים כאלה?
לא בטוח שהילדים ירצו לספר עליהם, אבל אולי הם יחשבו על כך לפחות.
15 דק'
המשגה בשיעור תתבצע ההמשגה באמצעות הדיון, הסרטון והדיון בו, ובאמצעות הקראת על ידי המורה.
יישום היישום יתבצע בדף העבודה ובחשיבה בדיון המסכם.
עבודה פרטנית/עבודה בקבוצות עבודה פרטנית או בזוגות בדף העבודה.

משאבים נוספים
דף עבודה Download
דפוס חוזר באירועים Download