פעילות בכיתה

לקראת יום האינטרנט הבטוח שחל ב-17 בפברואר, אנו מציעים לכם פעילות המשולבת בסרטוני בריינפופ. בפעילות זו נדון עם התלמידים בסכנות שהם חשופים להן ברשת, ובדרכים להימנע מהן.
נפתח בשאלה
מהן הסכנות הקיימות ברשת האינטרנט?

אפשר לכתוב על הלוח את תשובות התלמידים ב"שמש אסוציאציות". מומלץ לעודד אותם לספר על מקרים שחוו בעצמם, או שנחשפו אליהם בתקשורת. לצערנו, המקרים הללו חוזרים ונשנים. הדוגמאות הבולטות הן מקרי פדופיליה, החל ביצירת קשר וירטואלי ושיחות בצ'טים, וכלה במפגשים במציאות, שהובילו לא פעם לתקיפות מיניות. סכנה אחרת היא יצירת קשר עם גורמים עוינים, שעלולה להביא לסכנת חיים, כמו במקרה של הנער אופיר רחום ז"ל. בשנת 2001 נרצח אופיר אחרי שהתפתה להיפגש עם מחבלת שעמה יצר קשר באינטרנט.

מקרים חמורים פחות, אך לא פעוטי ערך הם הטרדות, קללות והטלות חרם, שמתרחשות בדרך כלל בקרב ילדים ובני נוער. מקרים אלה עלולים לפגוע קשות במי שנפלו קורבן להטרדות כאלה.
צריך להדגיש שכל פגיעה עלולה להכאיב מאוד, ושהעובדה שאינך רואה את מי שנפגע עלולה להחמיר את הפגיעה. לכן צריך להיזהר שבעתיים.
בהקשר זה אפשר להקרין את סרטון בריינפופ העוסק בהטרדה ברשת.

מי צריך להתמודד עם הסכנות באינטרנט?

יש כמה דרכים להתמודד עם הפגיעה ברשת. לפיכך נבקש מהתלמידים להמליץ על דרכי התמודדות מניסיונם. מומלץ לבחון את היתרונות ואת החסרונות של כל אחת מהן. יש מי שמתמודדים בעצמם עם הטרדות ברשת. במקרים של קללות או הטרדה בעלת אופי מיני אפשר תמיד לענות למי שפגע בנו ולהציק לו חזרה. חשוב להדגיש בפני התלמידים שבדרך זו לא פתרנו את הבעיה, אלא ההפך. אולי רק החמרנו אותה.
יש גם מי שמתעלמים מהפגיעה. תמיד אפשר לשנות שם או כינוי, או לצאת מהאתר שבו נפגענו ולא לחזור אליו. הפגיעה אמנם תיפסק, אבל גם כאן חשוב להדגיש שלא עזרנו לפתור את הבעיה, אלא השלמנו איתה. מי שפגע בנו, עלול עכשיו לפגוע במישהו אחר. לבסוף, השיטה השלישית היא לשתף אדם נוסף. מומלץ לשתף מבוגר – הורה, מורה או מישהו מצוות בית הספר. רק שיתוף כזה עלול להוביל לחשיפת המטריד, ובמקרים הראויים לכך גם להענשתו. צריך להזכיר לתלמידים שפגיעה ברשת דינה כפגיעה במציאות, וברוב המקרים היא עברה על החוק.

על התמודדות עם בריונות באינטרנט אפשר ללמוד מהסרטון שלנו אתיקה ברשת.

כיצד אפשר להילחם בסכנות הללו?

ננסח עם התלמידים כללי "עשה ואל תעשה" ברשת האינטרנט. אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות, ולבקש מכל קבוצה לנסח חמישה כללים משלה. כאשר חוזרים למליאה, אפשר לכתוב על הלוח את כל הכללים שנוסחו. יש לצמצם את הכללים שחוזרים על עצמם, ולבסוף להרכיב רשימה סופית של כללים. את הרשימה הסופית אפשר לכתוב על בריסטול, ולתלות בכיתה בכותרת "כללי הרשת של כיתה _____ ".

רעיונות לכללים להתנהגות נכונה ברשת תוכלו לקבל בסרטון שלנו בטיחות באינטרנט.

רוצים לדעת עוד על אינטרנט בטוח? היכנסו למקבץ הסרטונים שהכנו לכם בנושא.
הגישה לסרטונים אלה תהיה חופשית עד סוף פברואר.


בהצלחה!
לא רואה את הסרטונים? התקן נגן פלאש עדיין זקוק לעזרה? לחץ כאן כל התכנים המופיעים באתר מוגנים בזכויות יוצרים ונמצאים בבעלותה של חברת בריינפופ ישראל בע"מ. אתר האינטרנט הזה מספק מידע כללי ומיועד לצרכים חינוכיים.
אנא קרא את תנאי השימוש ומדיניות שמירת הפרטיות לפני השימוש באתר. השימוש באתר מעיד על כך שאתה מסכים עם הנאמר בתנאי השימוש.